Een eigen bedrijf starten

Een bedrijf starten

Het oprichten van een bedrijf is een uitdaging waar veel voldoening uit kan worden gehaald. Toch kan het moeilijk zijn om een onderneming op te starten die bij jou past. Op deze pagina vind je alles over hoe je een bedrijf kunt starten, wat voor bedrijf bij jou past, welke stappen er moeten worden genomen om jouw bedrijf naar de praktijk te brengen en hoe jouw bedrijf een succes wordt. Kortom, dit helpt jou bij het succesvol opstarten van jouw bedrijf!

Waarom een eigen onderneming?

De reden om een eigen onderneming te starten is belangrijker dan je misschien van te voren verwacht. Het zal namelijk een proces zijn dat veel tijd en energie vraagt. Daarom is het belangrijk om goed in kaart te hebben wat jouw drijfveren zijn en waar jouw passie ligt. Wanneer je dit weet en jouw business idee hierbij aansluit zul je meer plezier hebben in je werk en zal het misschien zelfs voelen of je niet eens aan het werk bent!

Veel voorkomende redenen waarom eigen ondernemingen worden opgericht:

  • Vrijheid, je bent je eigen baas, je plant je eigen uren in, werkt op jouw manier, bepaald jouw eigen toekomst en die van jouw bedrijf, en je kunt werken waar je maar wil.
  • Gat in de markt, het kan zijn dat jij een idee hebt dat nog niet bestaat of een toegevoegde waarde kan bieden aan een service of een product dat al bestaat.
  • Flexibiliteit, doordat je de kapitein van je eigen schip bent kun je zelf bepalen welke koers je aan wilt nemen. Je kunt snel inspelen op innovaties en kansen die onder een baas misschien niet zouden kunnen.
  • Geld, als jouw idee groeit tot een succesvolle onderneming ben jij degene die hier het meest van profiteert.

Wanneer je dit leest heb jij waarschijnlijk een persoonlijke reden om je eigen onderneming op te starten. Kun jij je vinden in de bovengenoemde punten? Dan zou een eigen onderneming misschien wel goed bij jou passen.

Een bedrijf dat bij je past

Als je nog leest is de kans groot dat jij een eigen bedrijf wil oprichten, maar wat voor bedrijf? Wanneer je een gat in de markt hebt gevonden is het snel duidelijk wat voor bedrijf jij wilt oprichten of in ieder geval in welke branche dit ligt. Wanneer dit nog niet duidelijk is kan het moeilijk zijn om richting te kiezen. Het is belangrijk dat jouw bedrijf iets is dat aansluit bij jouw persoonlijke drijfveren, wanneer iets dicht bij je staat zul je meer plezier in je werk hebben. Er zijn verschillende manieren om achter jouw drijfveren te komen, zo kun je verschillende tests doen op het internet.

Ook kun je jezelf drie vragen stellen om een idee te krijgen:

  • Wat vind je leuk om te doen? Wanneer je werkt vanuit je passie zul je erg effectief kunnen werken omdat het zo dicht bij jou ligt. Kijk naar hobby’s maar ook naar bedrijven of producten die impact hebben op jou als persoon. Veel ondernemers hebben van hen hobby, hun werk gemaakt.
  • Wat zijn jouw kwaliteiten? Waar ben jij goed in? Voel je niet bezwaard om dit ook eens aan mensen te vragen die dicht bij jou staan. Misschien ben je ergens goed in maar ben je hier zelf niet bewust van. Ook kun je op internet verschillende tests vinden om jouw ‘kernkwaliteiten’ te ontdekken. Wanneer je vanuit je kernkwaliteiten werkt, werk je vanuit je kern en zul je plezier in je werk hebben wat uiteindelijk zal leiden tot een succesvollere onderneming.
  • Wie zitten er in jouw netwerk? Kijk eens om je heen, welke ondernemers heb jij om je heen. Wat doen deze ondernemers, ken jij mensen die jou kunnen helpen? Er is altijd kans dat vrienden of familie jou en jouw onderneming kunnen helpen of dat zij jouw aan werk kunnen helpen

Kriebelt het om te gaan ondernemen, maar blijft je hangen in de vraag wat voor bedrijf bij jou past? Kiemkr8 biedt ondersteuning bij het vinden van jou en een onderneming die goed bij jou past. Samen kunnen we kijken wat voor soort bedrijf jij kan starten. Neem vrijblijvend contact op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Ondernemingsplan

“In een ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan of businessplan genoemd, beschrijf je op gedetailleerde wijze hoe jouw toekomstige bedrijf er uit gaat zien. Je vertelt wat je gaat doen, hoe je dat gaat bereiken en wie je daarvoor nodig hebt. Zie het als een routekaart voor je te starten bedrijf.” – Via Plannable.nl 

Het is handig om het ondernemingsplan af te hebben zodat je deze ‘routekaart’ kunt volgen wanneer je jouw bedrijf daadwerkelijk in de praktijk gaat brengen.

Een ondernemingsplan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De ondernemer: dit is een introductie van jou als ondernemer. Denk hierbij aan; kwaliteiten, eigenschappen, negatieve dingen, sterke kwaliteiten en hoe je deze gaat benutten, drijfveren, doelen van jou en je bedrijf. Ten slotte wordt er gekeken naar de toegevoegde waarde die jij kan brengen, de toegevoegde waarde van de rest van het team en uiteindelijk hoe het team er in de toekomst uit moet gaan zien.
  • De onderneming: hierbij beschrijf je uitgebreid jouw bedrijf. Je beschrijft precies wat je wil doen, hoe je dit gaat doen en met wie. Je werpt een blik naar de toekomst zowel op lange termijn als op korte termijn. Hierbij benoem je welke stappen je gaat nemen op tot deze resultaten te komen. Ook ga je een interne en externe analyse uitvoeren om een; doelgroep in kaart te brengen, een marktanalyse te maken en een concurrentieanalyse te doen.
  • Het financiële plan: hierin plan je de financiële onderbouwing van je ondernemersplan. Je kijkt hier naar het break-even punt en naar mogelijke scenario’s en hoe jij hier op in zou spelen. Een financieel plan bestaat vaak uit een investeringsplan, een financieringsplan, een exploitatiebegroting en een liquiditeitsprognose

Door deze stappen te volgen heb jij een helder plan voor jouw onderneming en hoe deze de praktijk in zal gaan. Daarnaast kun je met dit ondernemingsplan een financiering aanvragen bij bijvoorbeeld een bank.

Maak je businessplan online

Start vandaag nog met het schrijven van een businessplan via onze online omgeving, de Kr8Centrale.

Van plan naar praktijk

Nu je een businessplan hebt gemaakt weet je welke kant je op wilt gaan, wie je daar voor nodig hebt en wat de daar voor nodig hebt. De volgende stap is om van plan naar praktijk te gaan. In het model hieronder zie je zes stappen die je kunt volgen om van jouw ondernemingsplan een echte onderneming gaat maken.

Dit zijn stappen die tijdens het ondernemen relevant blijven. Hoe een ondernemer deze onderdelen behandeld kan erg persoonlijk zijn maar deze onderdelen zullen jou helpen bij het in de praktijk brengen van jouw onderneming.

Hoe weet ik of mijn onderneming een succes wordt?

Natuurlijk is er geen succesformule, anders zou iedere onderneming een succes zijn. Wel zijn er een aantal factoren die dit succes zullen stimuleren:

  • Flexibiliteit: wanneer je flexibel bent kun je inspelen op trends en innovaties maar kun je ook aanpassingen maken wanneer je ziet dat het niet goed gaat op de manier hoe je dit gepland hebt .
  • Sterktes en zwaktes: het is belangrijk om je eigen sterke en minder sterke eigenschappen te kennen. Wanneer jij je zwaktes kent, kun je dit door een externe partij laten doen. Zo kun jij je focussen op de dingen waar jij goed in bent. Hierdoor zul je uiteindelijk tijd en werk besparen.
  • Klantgericht: het is belangrijk om vanuit de behoeftes van de klant te werken. Zo sluit jouw product of dienst beter bij de doelgroep aan en zullen klanten het meer waarderen. Een handige methode om dit te doen is Business Design.
  • Groeien: zowel als persoon als bedrijf, het is belangrijk om bij de tijd te blijven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld relevante cursussen te volgen, trends in de gaten te houden, je organisatie up-to-date te houden en te investeren in jou en je personeel.

Een deel van Business Design is het designen met je doelgroep, maar je kunt natuurlijk ook een doelgroepstest doen om te kijken wat jouw klanten/doelgroep van jouw onderneming vinden. Zo verzamel je waardevolle feedback die je kunt verwerken om te groeien naar een betere onderneming die beter bij jouw doelgroep past. Dit zal resulteren in meer tevredenheid, meer klanten en uiteindelijk meer omzet!

Responses