In 8 stappen van idee naar nieuw businessmodel

Wat is jouw goede voornemen voor 2019?  Ga je aan de slag met je wilde ideeën? Veel bedrijven hebben originele en vernieuwende ideeën. Deze ideeën hebben potentie om uit te groeien tot innovatieve producten en diensten, waarmee ze de concurrentie voor kunnen blijven. Het ontbreekt de ondernemers vaak aan tijd en kennis om hun ideeën verder te brengen. En hoe zit dat bij jou? Waar begin je, als je in jouw bedrijf, een goed idee voor nieuwe business hebt? Weet je wat je moet doen om van jouw idee een succes te maken? In deze blog laten we je zien, hoe je in 8 logische stappen je idee kunt laten groeien.

In 8 stappen groeien jouw ideeën uit tot een goed doordacht businessplan

Stap 1 In de eerste stap analyseer je jouw idee. Zaken die daarbij worden bekeken zijn: Waardoor is het idee ontstaan? Welke sterkte punten heeft jouw idee en wat ben je op hoofdlijnen van plan om te doen? Vervolgens neem je de tijd om na te denken over waarom je doet wat je doet.

‘Klanten kopen niet vanwege wat je doet, maar waarom je doet’

Simon Sinek, visionair

Waarom doe jij wat je doet? Wat beweegt jou en op welke wijze wil je dat er in jouw bedrijf zaken worden gedaan? Een goed inzicht in deze zaken, kan jouw bedrijf een enorme boost geven.

Nu is het tijd voor de volgende stap. In Stap 2 kijk je om je heen, je verdiept je in de markt om jou heen. Je filtert de belangrijke trends- en ontwikkelingen eruit en beschrijft jouw huidige business model. Wie zijn jouw klanten? En waarom kopen ze bij jou? Hoe komen klanten voor het eerst in aanraking met jou? Welke waarde bied je hen? In deze stap ga je niet alleen kijken wat er onderzocht is over jouw branche. Je gaat ook in gesprek met (potentiële) klanten of je bestudeert hun gedrag. Daar krijg je heel veel informatie en inzichten van. Dit helpt je in de volgende stappen.

Strategisch en doelgericht

Als je alle marktinformatie verzameld hebt, is het tijd om keuzes te maken. Dat doe je in Stap 3. Jij bepaalt jouw strategie, oftewel je kiest de richting die het beste bij jou en jouw idee past. Als je weet welke richting je opgaat met jouw bedrijf, is het ook goed om te bepalen wat je wilt gaan bereiken. Dat is Stap 4, doelen stellen. Ben jij smart? Zorg dan dat je doelen SMART zijn!

Van de Ideeënplantage naar de markt

Stap 5 De vijfde stap is wat wij noemen de Ideeënplantage. Creativiteit en ondernemen horen bij elkaar. Per definitie is het vermogen om iets nieuws te creëren, oftewel creativiteit, essentieel voor het ondernemerschap. Het brengt nieuwe bedrijven op gang en continueert grote bedrijven. Met diverse creatieve methoden bedenk je hoe je de doelen gaat realiseren. Daar groeien jouw ideeën van.

‘Creativiteit is een combinatie van discipline en een kinderlijke geest’

Robert Green

Overspoeld door al die nieuwe ideeën is het tijd voor Stap 6. In deze stap scheid je het kaf van het koren. Daarna beschrijf je tot in detail hoe jouw nieuwe product of dienst eruitziet. Je weet waarom, waar en voor welk bedrag de klant jouw product gaat kopen. Het idee is nu een concept geworden.

Stap 7 In de zevende stap test je het concept bij jouw klanten. Als het nodig is, pas je het nog wat aan. Ook ga je in deze stap kijken of jouw plannen in deze vorm haalbaar zijn en voldoende rendement kunnen gaan opleveren. Daarna is het tijd voor Stap 8,  alles gereed maken om de markt op te gaan.

Wanneer start jij?

Natuurlijk kun je al deze stappen zelf doorlopen, maar ideeën worden beter als je er met anderen over spart. Binnen kiemkr8 doen we dat op twee manieren: in een individueel traject of in een business coaching groep. Je ontmoet daar meerdere ondernemers met andere inzichten en ervaringen en dat maakt jouw businessplan sterker. Rest ons nog een vraag: Laat jij jouw ideeën groeien?

 

Related Articles

Responses