Spoar; praktijkvoorbeeld van idee naar bedrijf
Spoar, partner in persoonlijke ontwikkeling is een prachtig voorbeeld van kiemkr8.
Enkele maanden geleden werden we uitgenodigd om bij Countus op gesprek te komen. Hun adviseurs hadden ontdekt dat hun klanten behoefte hebben aan meer persoonlijke gespreksonderwerpen naast alle cijfers waar men normaal over spreekt. Persoonlijke ontwikkelingsvraagstukken, groeiende bedrijven, leidinggeven, samenwerkingen waarbij je jezelf tegenkomt, publieke opinies die je trots krenken, dat zijn allemaal zaken waar de agrarische klanten van Countus mee te maken hebben.
Directeur Henk Lassche van Countus: ‘Als adviesteam van Countus zagen we een behoefte bij agrarische ondernemers. We hadden een goed idee voor een nieuwe businesscase. Met actie en voortvarendheid gingen we hiermee van start. Achteraf te direct, te voortvarend en te ondoordacht. Toen we ons dat realiseerden hebben we Kiemkr8 ontmoet. Kiemkr8 heeft ons idee eerst afgepeld. Vervolgens in een deskundig en creatief proces van 8 stappen goed laten ontkiemen en groeien. Door Kiemkr8 hebben we nu een sterk merk en sterke businesscase met een goede focus ontwikkeld en in de markt gezet. De 8 van Kiemkr8 werkt!’
De eerste 4 stappen van kiemkr8 vormen de bodem voor de groei van je bedrijf
Voor Countus hebben we alle 8 stappen van kiemkr8 doorlopen. We brachten allereerst hun uitdaging in beeld: Wat wil je met je idee? Vervolgens hebben we de markt onderzocht, concurrenten en substituten in beeld gebracht, de wensen van de doelgroepen in kaart gebracht en de dit gekoppeld met de kracht die het bedrijf Countus in zich heeft. Dit is de basis voor business development.
Samen hebben we de strategie voor lancering van een nieuw ‘bedrijf’ in de de Countus groep opgetuigd. Samen hebben we de doelstellingen van de nieuwe organisatie bepaald.
In de laatste 4 stappen groeien de ideeën uit tot een prachtig eindproduct
Samen met de directie en de adviseurs hebben we in creatieve sessies; “de Ideeënplantage” alle input verzameld voor het opzetten de beschrijving van het nieuwe bedrijf en de exacte dienstverlening. We hebben hiervoor diverse brainstormtechnieken gebruikt.
Samen met Countus kwamen we tot de naam Spoar, spoaringpartners en de methodiek waarmee de spoaringspartners hun klanten gaan ondersteunen:
Stip op de horizon: Wat zijn jouw doelen, hoe wil jij je ontwikkelen, welk probleem wil jij oplossen?
Plaats bepalen: Wat is de huidige situatie, waar loop je tegen aan, wat gaat goed en wat kan beter?
Oplossingen: Welke mogelijkheden heb je om je doelen te bereiken?
Aandachtspunten: Wat zijn mogelijke obstakels en hoe ga je daar mee om?
Realiseren: Concrete acties en planning formuleren om de doelen te behalen.
We ontwikkelden een laagdrempelige test voor klanten en legden de basis voor het promotiemateriaal. Met onze briefing konden (web)designers aan de slag. Voor de marketing/sales afdeling binnen Countus ontwikkelden we een marketingkalender voor het eerste jaar.
Loop jij ook rond met een idee? Zet het in de markt met kiemkr8.
Responses