Pitchen voor een doelgroep

De juiste doelgroep voor jou

Je hebt een idee, maar voor wie heeft dit idee waarde? Of heb je een bepaalde doelgroep in gedachte, maar weet je niet precies waar deze tegenaan loopt? Soms passen bepaalde product oplossingen ook goed bij een andere doelgroep dan dat je in eerste instantie had voorzien. Een voorbeeld hiervan is de bloeddrukmeter, deze is initieel ontwikkeld voor zorgverleners, maar ondertussen is er een hele grote markt ontstaan bij particulieren die zelf hun bloeddruk willen meten. 

Het bepalen en in kaart brengen van een doelgroep is essentieel voor jouw onderneming. In deze blog laat ik je zien waarom dit zo belangrijk is en wat dit jou kan bieden. 

Waarom is een doelgroep belangrijk?

Wanneer je weet jij moet bereiken kun je dit meenemen in het ontwikkelproces van jouw bedrijf. Zo sluit je goed aan bij de wensen van je doelgroep en kun je iets aanbieden dat je onderscheidt van de rest van de markt. Twee methodes om dit te doen zijn Design Thinking en Business Design. Wil je hier meer over weten, lees dan onze blog hierover. 

Ook kun je er achter komen welke vorm van communicatie het best bij jouw doelgroep past. Zo kun je gericht te werk gaan met de uitingen van jouw bedrijf, maar zul je uiteindelijk ook meer diensten of producten verkopen. Ten slotte zorgt dit ervoor dat je ook minder aan reclame hoeft uit te geven. 

Naast communicatie is financieel inzicht ook handig. Wanneer je weet wat je doelgroep gemiddeld verdient kun je hier rekening mee houden. Wel is het een groot verschil of je voor consumenten of bedrijven designt, maar daar kijken we in het volgende hoofdstuk naar. Over het algemeen zijn veel statistieken online te vinden, bijvoorbeeld via Statline. Daarnaast zijn er marktonderzoekbureaus die zich hierin specialiseren.

Wie is mijn doelgroep?

Je weet nu wat voor waarde het kan hebben om een duidelijke doelgroep in kaart te brengen voor jouw bedrijf. Wanneer je op zoek bent naar een doelgroep, ben je eigenlijk op zoek naar mensen die ergens tegen aanlopen, waar jij een oplossing voor wilt vinden. Het tegenovergestelde kan ook voorkomen; je hebt een netwerk, maar nog geen oplossing voor de problemen waar dit netwerk tegenaan loopt. 

Stel dat een oplossing hebt voor een probleem, maar nog niet weet wie tegen dit probleem aanloopt. Je kunt dan een enquête verspreiden waarin je mensen vraagt of zij jouw probleem herkennen. Op basis hiervan kun je itererend kaderen en steeds specifieker vragen gaan stellen. Enquêtes kunnen uiteindelijk worden vervangen door interviews om meer kwalitatieve resultaten te verzamelen.

Stel dat je een doelgroep in gedachte hebt, maar je weet nog niet waar zij tegenaan lopen en dus ook niet wat jij hen kunt bieden. Dan kun je het best interviews doen om kwalitatieve informatie te verzamelen binnen de doelgroep. Zo herken je patronen en kun je een probleem vaststellen dat voor een groot deel van de doelgroep speelt. 

Het vinden van een doelgroep, of een probleem bij een bepaalde groep mensen kan een flinke uitdaging zijn. Kiemkr8 helpt je hier graag bij!

Wat kan een persona mijn bedrijf brengen?

Wanneer je een doelgroep hebt geconstateerd is het goed om de verzamelde informatie te verwerken in persona’s. Persona’s zijn de vertaling van je doelgroep in één of meerdere fictieve personen en gegeven er een gezicht aan. Daardoor wordt het makkelijker om je in je doelgroep te verplaatsen. Een persona kan makkelijk aan de muur gehangen worden bij brainstorms of andere ontwikkelingen. Zo kun je altijd de wensen van je doelgroep in het achterhoofd houden bij het ontwikkelen van nieuwe diensten of producten. Persona’s kunnen altijd worden aangepast bij nieuwe inzichten, om deze zo up-to-date te houden. 

Bij Kiemkr8 weten we hoe belangrijk het is om een doelgroep in kaart te brengen en alles dat daar bij komt kijken. Ook weten we dat het best pittig is om dit te doen, daarom bieden wij verschillende sessies aan om hier mee aan de slag te gaan. Zo bereid jij je onderneming goed voor en haal je meer uit jouw bedrijf! Meer weten? Neem dan snel contact met ons op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. 

Related Articles

Responses