Hoe zorg je voor groei binnen jouw onderneming?
Jaarlijks geeft het Financieele Dagblad de ‘Gazellen’ prijs uit voor de snelst groeiende bedrijven in Nederland. Waarschijnlijk ken je de voorbeelden van Amazon en Disney, bedrijven die begonnen in een garage, maar zijn uitgegroeid tot twee van de grootste bedrijven ter wereld. Hoe zorgen bedrijven voor de gigantische groei die nodig is om de Gazellen prijs te winnen of zelfs uit te groeien tot één van de grootste bedrijven ter wereld? En hoe kun jij zorgen voor groei met jouw onderneming? In deze blog nemen we je mee door een aantal stappen die jij kunt doorlopen om de groei van jouw onderneming te accelereren!
Wat hebben deze snel groeiende bedrijven gemeen?
Als we inzoomen op de snel groeiende bedrijven, valt het op dat er een aantal kenmerken zijn die vaker voorkomen. Ze werken met community’s, big data, slimme algoritmes en ze maken gebruik van nieuwe technieken om hun doelen te bereiken. Salim Ismael en Yuri van de Geest onderzochten veel exponentieel groeiende bedrijven en ze schreven er een boek over. In de rest van deze blog kijken we naar een aantal onderdelen die volgens dit boek helpen bij het opzetten van een exponentieel groeiend bedrijf.
Wat is mijn ultieme doel?
Als je wilt groeien met jouw bedrijf is het handig om stil te staan bij het grote doel dat jij wil bereiken. Op deze manier ontstaat een visie die tot de verbeelding van je doelgroep spreekt, maar ook met andere bedrijven die een soortgelijke visie hebben. Een goede manier om dit in kaart te brengen, is het opstellen van een Massive Transformative Purpose (MTP). Het MTP is hetgeen dat jij in de wereld zou willen toevoegen of juist veranderen, het is ambitieus en je hebt een duidelijke reden waarom je dit wilt doen.
Het kan moeilijk zijn om je eigen MTP goed in kaart te brengen, twee vragen die hierbij kunnen helpen zijn:
- Wat wilde jij vroeger graag doen, hoe zag jij je toekomst voor je toen jij een kind was?
- Stel dat jij nu 1 biljoen euro zou krijgen waarmee je de wereld zou mogen verbeteren, waar zou je het dan aan uitgeven?
Door jezelf deze twee vragen te stellen, krijg je misschien een beter beeld van het doel dat jij wil bereiken. Dit kan helpen bij de groei van jouw onderneming, als je weet wat jouw passie is kun je vanuit deze passie gaan handelen. Dit zorgt voor een enorme hoeveelheid motivatie en zal je helpen om het maximale uit jou en jouw onderneming te halen.
Wat is er nodig voor het realiseren van mijn doelen?
Nu je weet wat een MTP is en wat je er mee kunt, kijken we naar andere factoren die meespelen bij het behalen van jouw doelen en de groei van jouw onderneming. Als je aan de slag gaat met het behalen van jouw doelen is het belangrijk om een team te hebben met dezelfde visie. Het is handig om een multidisciplinair team te hebben zodat alle benodigde functies vervult kunnen worden. Dit is een team waarbij professionals van verschillende vakgebieden gecombineerd worden. Door met deze verschillende perspectieven – met dezelfde visie – aan het werk te gaan kun je sneller problemen oplossen en zul je sneller tot nieuwe inzichten komen dan normaal.
We hebben het er eerder over gehad: community’s. Community’s kunnen een aanvulling zijn op het team dat jij hebt gecreëerd, ze kunnen een toegevoegde waarde leveren door hun mening te geven of door zelfs jouw prototypes te testen. Je kunt nieuwe community’s creëren, of deelnemen aan bestaande community’s om zo met verschillende groepen mensen tot nieuwe inzichten te komen.
Er is nu nog niet écht een oplossing die jou helpt bij het bereiken van je doelen. Je weet nu hoe je een team samenstelt en hoe je externe input kan krijgen om jouw onderneming te helpen groeien. Toch mist het meest belangrijke onderdeel nog: een goed idee. Een goed idee is soms moeilijker dan het opstellen van een team of een community, maar kan ook veel makkelijker zijn. Er zijn talloze manieren om tot ideeën te komen, meestal gebeurt dit in de vorm van een creatieve sessie met verschillende creatieve technieken zoals bijvoorbeeld de Thinking Hats methode.
Als je wil dat een idee bijdraagt aan de exponentiële groei van jouw bedrijf zijn er een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden tijdens het brainstormen:
- Het idee moet minimaal een verbetering van 10 keer opleveren ten opzichte van de huidige situatie
- De kosten om de leveringskant van het bedrijf uit te breiden moeten zo laag mogelijk zijn
- Biedt het idee met regelmaat een oplossing voor een bestaand klantenprobleem of gebruikerssituatie/ Is het zo nuttig dat de gebruiker er meerdere keren per dag naar terugkeren gaat?
Hoe werk ik mijn idee uit?
Een idee is de start van groei en kan tot prachtige ontwikkelingen leiden. Toch is het belangrijk dat een idee op de juiste manier wordt uitgewerkt om de volle potentie te bereiken. Een goede manier om dit te doen is de 8 van Kiemkr8. Met deze methode doorloop je alle stappen die jouw idee tot een sterk plan vormen, met daarbij de benodigde tools en informatie. Een onderdeel van deze stappen is het kiezen van een business model dat bij jouw onderneming past. Voor meer informatie over slimme business modellen kun je terecht bij onze blog hierover.
Door al deze stappen te combineren kun jij met jouw onderneming misschien wel een exponentiële organisatie worden. Toch raden wij aan om het boek van Salim Ismael en Yuri van de Geest een keer te lezen!
Responses