Innoverend Excelleren, Drenthe als top vakantie bestemming

In samenwerking met Vitale Vakantieparken en Marketing Drenthe heeft Kiemkr8 een programma voor de top van de Drentse vakantieparken ontwikkeld. Dit programma stimuleert ondernemers uit de provincie om naar de top te groeien van hun segment en zo Drenthe als top vakantie bestemming te positioneren. In deze korte blog lees je hoe Kiemkr8 te werk is gegaan en hoe die nieuwe concepten tot stand komen.

Aanleiding

In Drenthe zijn veel vakantieparken en een deel van deze parken heeft de ambitie om tot de top van Nederland te behoren. Provincie Drenthe stimuleert deze bedrijven vanuit het programma Vitale Vakantieparken. Zij hebben Kiemkr8 gevraagd om innovatieve sessies te organiseren bij de ondernemers die naar de top willen groeien.

Uitvoering

Het initiële idee was om de ondernemers zelfstandig te laten starten met hun parkprojectplan. Ze moesten hun ambitie beschrijven, een in- en externe analyse maken en aangeven welke strategie ze voor ogen hadden. Kortom de eerste stappen van de 8 van Kiemkr8.

Op deze manier zouden de ondernemers de basis leggen om vervolgens gezamenlijk verder te werken aan de conceptontwikkelingsfase. Voor deze fase zouden verschillende externe partijen ter ondersteuning worden ingezet tijdens de sessie. Denk hierbij aan top-conceptontwikkelaars, maar ook aan studenten die een frisse blik op het concept kunnen werpen. Onderdeel van de het programma was de ‘IDEABUS’, een bus waarin de ondernemer met alle partijen een reis zou maken. Tijdens deze rit kunnen de partijen elkaar leren kennen en uiteindelijk komen zij aan op een inspirerende locatie waar een brainstormsessie plaatsvindt. Een illustrator maakt live een eerste schets van de kern van het nieuwe concept.

Resultaat

Helaas konden bovenstaande ideeën niet uitgevoerd worden door de maatregelen in verband met het Covid-19 virus. De samenwerkingspartners zochten een alternatief.

De sessie is omgebouwd tot een digitale workshop genaamd: Innoverend Excelleren. In plaats van het avontuur in de IDEABUS, wordt de ondernemer nu online meegenomen door de stappen van de sessie. De workshop is gebaseerd op het Ten Types of Innovation Model van Larry Keeley. Ook bij deze workshop zijn naast Kiemkr8 andere top-conceptontwikkelaars aanwezig, zoals Bert Kranendonk en DST Experience Agency. Marketing Drenthe en een aantal studenten van NHL Stenden Hogeschool zoomden in op de doelgroepen en innovaties op het gebied van merkbeleving. De studenten ontwikkelden voor innovatie op het gebied van merkbeleving de tool: Brandcircle. Door deze workshop krijgt de ondernemer toch het hele pakket tot zijn beschikking en kan zo tot een conceptueel plan komen om naar de top te groeien.

Naast de workshop geeft Kiemkr8 de ondernemer een individuele sessie om hun toekomstplannen om te zetten tot een innovatief businessmodel. Dit wordt gedaan aan de hand van het Business Model Canvas in combinatie met het 10 Types of Innovation Model. De combinatie van deze twee modellen geeft de ondernemer inzicht in zijn of haar onderneming en maakt strategische afwegingen inzichtelijk.

Eerst wordt er gekeken naar de verschillende onderdelen binnen het bestaande bedrijf. Daarna is er gekeken naar andere kansen voor innovatie. Op deze manier krijgt de ondernemer meer zicht op de innovatiekansen in zijn bedrijf. Ook wordt de samenhang van verschillende bedrijfsonderdelen bij het inrichten van een nieuw concept duidelijk. Indien een ondernemer meer ondersteuning wil, of simpelweg een vervolgsessie op de individuele sessie is dit ook mogelijk.

Zo hoopt Kiemkr8 een bijdrage te leveren in Drenthe bij het worden van een top vakantie bestemming! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

Related Articles

Responses