Slimme businessmodellen voorkomen groeipijn

Bij de meeste bedrijven doet groeien pijn. Als je hard groeit moet je in veel gevallen je omzet voorfinancieren. Je krijgt je inkomsten pas binnen na verkoop, maar vooraf moeten er al heel wat investeringen gedaan worden. Er zijn in onze omgeving voorbeelden genoeg te noemen van bedrijven die doordat ze te hard groeien bijna failliet gaan. Andere zaken die de groeipijn veroorzaken zijn gebrek aan capaciteit in de vorm van mensen en middelen.

Hoe is het mogelijk dat bedrijven als Uber, AirBnb etc. wel zo ontzettend snel groeien? Wat doen zij wat anderen niet doen op hebben? Vaak zit het in het ontwerp van deze bedrijven dat ze exponentieel kunnen groeien. Ze hebben hun business model zo ingericht dat ze de groei aankunnen en dat ze hun klanten bij zich houden.

Methoden om dat te doen zijn o.a.:

  • Zorgen voor hoge wisselkosten. Denk aan de kosten die het met zich meebrengt om te wisselen van bank, door het wisselen moet je nieuw briefpapier etc. etc.
  • Zorg toekomstige verkopen door de eerste aanschaf. Voorbeelden hiervan zijn goedkope printers met dure cartridges, de scheerapparaten waar alleen het eigen merk mesjes op passen etc. Dit is een goede techniek.
  • Zorg voor terugkerende inkomsten.. Als je gaat werken met abonnementsstructuren dan hoef je niet voor iedere verkoop opnieuw moeite te doen. Op deze manier bespaar je enorm op je verkoopkosten.
  • Zorg dat je inkomsten genereert voordat je uitgaven doet. Laat mensen jouw producten vooruit betalen als het mogelijk is. Cadeaubonnen zijn een mooi voorbeeld van deze werkwijze.
  • Realiseer een radicale verandering in de kostenstructuur. Als je op een andere innovatieve manier producten kunt produceren dan creëer je daarmee een concurrentievoordeel. Een voorbeeld is de ontwikkeling in de bouw waarbij robots complete muren kunnen metselen en de gehele buitenmuur incl. isolatie op de bouwplaats kan worden aangeleverd. De robot vervangt in dit voorbeeld schaarse en dure arbeidskrachten.
  • Laat anderen het werk doen. Hoe kun je in jouw bedrijf ervoor zorgen dan anderen, bijvoorbeeld je klanten, het werk van je overnemen. Vroeger kwam er een verzekeringsagent bij je thuis langs, tegenwoordig regel je je verzekeringszaken zelf online. Dat scheelt het bedrijf een enorme hoeveelheid arbeidskosten en het wordt verkocht als een voordeel voor ons.
  • Hoe snel kun je jouw bedrijf opschalen? Kijk bij het ontwerp van jouw bedrijf ook hoe snel je kunt groeien. De voorbeelden die hierboven genoemd, Uber en AirBnB zijn zo ingericht dat ze weinig eigendom hebben. We kunnen AirBnB zien als een hotel zonder kamers en Uber als een taxibedrijf zonder auto’s. Wat zijn in jouw bedrijf de beperkingen als het om opschalen gaat? Kun je jouw dienst ook nog leveren zonder dat je deze zaken hebt?

Als je meer wilt lezen over het slim inrichten van jouw businessmodel volg de link naar strategyzer.com. Wil je eens sparren over hoe je jouw bedrijfsmodel anders kunt inrichten, dat doen we graag met je!

Related Articles

Responses