Van droom naar bedrijf….of een illusie armer
Je loopt al een tijdje rond met een idee voor een nieuw product of je droomt van een eigen bedrijf. Waarom maak je die droom niet waar? Wat is het dat je weerhoudt? De antwoorden op deze vragen kunnen heel divers zijn en toch is de manier om ze op te lossen eenduidig: Doorloop de 8 stappen van kiemkr8.
De 8 van kiemkr8 werkt!: Henk Lassche, directeur Countus.
De 8 van kiemkr8 is geen wondermiddel om al jouw dromen uit te laten komen, het is wel de methode om te onderzoeken of je dromen waar kunnen worden.
Hoe werk het?
De eerste stap in het proces is het beschrijven van jouw droom, idee of de uitdaging waar je voorstaat. Door een goede omschrijving geef je richting aan het ontwikkelproces en dwing je jezelf om heel concreet te worden in de volgende stappen. In de tweede stap ga je om je heen kijken. Wat zijn de trends en ontwikkelingen, hoe ontwikkelt de markt zich, wat doen concurrenten, wie ben ik en waar ben ik of is mijn bedrijf goed en minder goed in? Ook kijk je naar de klanten, wat willen ze? Welke behoefte hebben ze en waarom zouden ze jouw producten moeten gebruiken. Zijn klanten bereid om te betalen voor jouw producten of diensten?
Orde in de chaos
Als je al deze informatie hebt verzameld, ga je orde scheppen in de chaos. Wat is het meest relevant om jouw dromen waar te maken? Wat levert er een positieve of een negatieve bijdrage aan? Je kiest vervolgens de belangrijkste positieve zaken en negatieve zaken eruit en zet dit tegen elkaar af. Op die manier bepaal je de te volgen richting voor jouw ontwikkeling. Dit is de derde stap in het proces. Bij elke richting bepaal je welke doelen je wilt bereiken en tevens de parameters waar je straks in jouw productieproces of bedrijf op moet gaan sturen. Dat is de vierde stap.
Halfweg en nog geen stap vooruit?
Je bent nu halverwege het proces en het saaiste en taaiste gedeelte ligt nu achter je. De meeste ondernemers vinden de eerste 4 stappen het allermoeilijkst en dat is logisch. Dit zijn de meest abstracte stappen. Ze kosten je moeite, denkkracht en je bent voor je gevoel nog geen stap verder. Er is nog geen folder, website en geen product gemaakt of verkocht. Dat voelt onwennig. Toch is het belangrijk om deze eerste vier stappen te doorlopen. Je merkt dat pas als je de volgende stappen gaat zetten. Nu ga je de vergaarde kennis gebruiken om jouw idee of droom uit te werken tot een haalbaar concept.
Creatieve fase
In stap vijf ga je samen met jouw creatief team brainstormen over het idee. Dit noemen de Ideeënplantage. Samen verzamel je zoveel mogelijk nieuwe ideeën om de doelen te bereiken. Alle ideeën zijn goed. In deze fase geldt: hoe gekker, hoe beter. Probeer los te komen van belemmeringen zoals gebrek aan geld, personeel etc. en laat je fantasie de vrije loop.
Ik begin met een idee en dan wordt het iets anders: Pablo Picasso, kunstenaar.
Na de Ideeënplantage ga je weer orde scheppen. Welke ideeën zijn bruikbaar, welke zijn origineel? Je kiest een aantal top ideeën en deze werk je verder uit in het concept. Dat doe je in de zesde stap. Een concept is een idee met armpjes en beentjes. Ideeën zijn vluchtig en hebben eigenlijk geen waarde. Concepten zijn uitgewerkte ideeën en ze zijn geld waard. Een concept is een heel uitgebreide versie van het idee. Alles is omschreven, de naam, het verhaal, de doelgroep, koopargumenten, de prijs, de positionering in de markt, de verpakking, distributiemethode etc. etc. etc.
The proof of the pudding is in eating it
Nu je een concept hebt, heb je voldoende informatie om jouw concept (het prototype) te testen bij jouw klanten. Dit is de zevende stap. Vindt jouw doelgroep het net zo gaaf als jij? Gaan ze het kopen en wat is het ze waard? Welke associaties hebben ze bij de naam, is het verhaal aansprekend? Ook test je de financiële haalbaarheid in deze fase. Als het nodig is, dan pas je het prototype aan tot dat het goed en haalbaar is.
De markt op!
Als je concept klaar is, is het eindelijk tijd om de markt op te gaan en dat is de achtste stap. Nu weet je precies wat er op de website moet staan, welke doelgroepen je waar kunt bereiken en welke aspecten deze doelgroepen belangrijk vinden in jouw product of dienst. Je businessplan is klaar, je maakt een operationeel marketingplan en planning. Je weet wat je in de gaten moet houden om de kwaliteit en winstgevendheid van jouw bedrijf of productlijn te monitoren. Je hebt jouw droom of idee uitgewerkt en er is een nieuw product of zelfs een nieuw bedrijf ontstaan.
Maak jij je dromen waar?: kiemkr8, laat ideeën groeien
Responses