Tips voor een goede naam

Als ontwikkelbureau werken we ideeën uit tot nieuwe diensten en producten die jouw bedrijf laten groeien. Een belangrijk onderdeel daarbij is het bedenken van een goede pakkende naam. Waaraan moet een naam voldoen en hoe zorg je ervoor dat de concurrent niet met jouw naam aan de haal gaat?  We geven je 7 tips voor een goede naam.

1. Neem er de tijd voor!

Een goede naam bedenken kost tijd. Verzin iets, slaap er nog een nachtje over. Is het echt zo’n goede naam als je dacht? Spreekt het makkelijk uit, blijft de naam hangen? Of zijn er nog betere te bedenken? Als je onderstaande tips in gedachten houdt, is jouw naam dan nog steeds goed?

2. Een goede naam past bij jouw bedrijf

Dat klinkt als een open deur. Toch is het niet altijd zo eenvoudig. Een goede naam is aansprekend voor jouw doelgroep. Een naam als Anita’s Knipschuur trekt een ander publiek dan Studio Trendstyle – Hair & Care. Heb je ambities om jouw producten of diensten ook in het buitenland te verkopen, check dan ook de spelling in o.a. het Engels. Misschien hebben jouw klanten in het buitenland heel andere associaties met jouw naam dan jij wenst.

3. Een goede naam is onderscheidend

Als je een restaurant start, mag je naam niet “Restaurant”  zijn. Dat is niet voldoende onderscheidend. In Leeuwarden vind je iemand die de grenzen van deze stelling heeft opgezocht: Bakker Uw Slager. De familie Bakker is daar al generaties lang de slager.

4. Voorkom verwarring

Een merknaam mag geen verwarring geven. Als je rechtsvorm VOF is mag je niet BV in je naam opnemen. Ook het incorporeren van een andere merknaam is niet toegestaan. De naam AppelsientjeDrink zal dan ook niet worden goedgekeurd.

5. Hoe spel ik het?

Klanten horen via via van jouw bedrijf. Vervolgens gaan ze online op zoek naar jou. Maar, “hoe was de naam ook al weer en hoe spel ik het?” Zorg dat je naam niet alleen onderscheidend is, maar ook eenvoudig gespeld kan worden. Dat is de eerste stap in een goede vindbaarheid.

6. Is online en offline beschikbaar

Als je denkt dat je de naam hebt gevonden, check dan op de website van het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom of de naam niet al door iemand anders is geregistreerd. Daarnaast is het belangrijk om de online beschikbaarheid te controleren. Controleer de verschillende extensies en registreer snel jouw variant. Daarbij geldt dat leestekens in een url altijd lastig zijn in je toekomstige communicatie.

7. Je hoeft het niet alleen te doen!

We weten dat het verzinnen van een naam een hele toer kan zijn. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Organiseer een brainstorm met een aantal bekenden. Zorg voor een ontspannen sfeer en dan komen de ideeën vanzelf. Ook kun je een wedstrijd uitschrijven via bijvoorbeeld de website Ontwerpen voor geld. Daarbij is een goede briefing en beschrijving van jouw concept heel belangrijk en daar kun je natuurlijk altijd kiemkr8 voor inschakelen.

Bronnen:

www.ikgastarten.nl, www.boip.int, www.retoir.nl, www.kvk.nl

 

Related Articles

Responses